Gymnastické kruhy – 9 důvodů, proč si je pořídit

Cvičení na hrazdě je super.

Ale co když existuje mocnější nástroj pro vývoj síly?

A co takhle je používat oba dohromady?

Budete nezastavitelní.

Dneska si ukážeme, proč byste měli přemýšlet o investici do gymnastických kruhů.

support na kruzích

Když se mě někdo ptá, co cvičím, odpovím Kalistheniku, ta se však cvičí převážně na pevných prvcích, jako je hrazda či bradla.

Ale protože je kalisthenika odvozená od gymnastiky, proč se zaměřovat pouze na stabilní prvky? Kruhy mohou nabídnout opravdu zajímavý silový rozvoj.

Například je mnohem lepší cvičit kliky na kruzích než na bradlech, protože Vám dají mnohem lepší silový základ. Bradla jsou dobrá, pokud plánujete cvičit weighted (se závažím), nebo je-li to Vaše zaměření.

Pro co nejlepší možný progres s vlastní vahou, není vůbec na škodu kombinovat hrazdu a kruhy. Například muscle-up na kruzích je snadnější než striktní na hrazdě a pomůže vám dopracovat se právě k němu.

Hlavní výhody gymnastických kruhů

  • Můžete je umístit na různá místa, fantazii se meze nekladou (větve, trámy, hrazda, určitě něco najdete), čím výše tím lépe.
  • Mají nastavitelné popruhy, takže s nimi můžete cvičit opravdu cokoli. Od font leveru přes kliky až po muscle up, a to i v omezeném prostoru. S hrazdou takové možnosti nemáte.
  • Dají se na nich cvičit i izolované cviky, třeba na jádro nebo na biceps.
  • Díky jejich nestabilitě zesílíte stabilitu v ramenou, a to pouze tím, že se na nich budete držet (support hold), což je mimo jiné první level u dipů na kruzích. Toto u bradel nehrozí.
  • Budete nuceni se naučit false grip, který vede k masivnímu rozvoji předloktí.
  • Jsou lehce přenositelné a skladné. Pokud si chcete jít zacvičit do přírody, vůbec nic Vám v tom nebrání. Když jsme s kamarádem jeli do Skotska, každý jsme vzali do batohu jeden kruh a jeden popruh, jednalo se pouze o příruční zavazadlo.
  • Až se dostanete na pokročilejší úroveň, můžete provádět různé sestavy, kdy například z front leveru přejdete do inverted hang a z toho do back leveru. I na kruzích můžete vypadat cool.
  • Nemáte-li nad sebou žádnou překážku, můžete například cvičit negativní front lever, který má na hrazdě pouze zkrácený rozsah pohybu.
  • Jsou relativně levné, pohybují se mezi 1000-1500,-.

Dají se sehnat tři různé druhy, a to plastové, dřevěné a kovové. Osobně preferuji dřevěné a cvičí se mně na nich nejlépe. Zkoušel jsem i plastové, ale dřevo vyhrává.

kliky na kruzích

Gymnastické kruhy vs. TRX

V poslední době je móda cvičit na TRX, porovnáme si je s kruhy, a poté se můžete rozhodnout, co pro Vás bude lepší volba.

Výhody kruhů:

  • Na kruzích je možné udělat mnohem více cviků.
  • S TRX není možné dosáhnout silové úrovně jako na kruzích.
  • Nastavovací popruhy u kruhů Vám umožní nastavovat výšku, a tím udělat cvik těžší či lehčí.
  • Kruhy používají gymnasti na olympiádě, a to samo o sobě má vypovídající hodnotu.
  • Nikdo nepřechází z kruhů na TRX, dříve nebo později se přechází právě na kruhy.

Výhody TRX:

  • TRX se dají sehnat levněji.
  • Pro úplného začátečníka to může mít smysl.

Osobně jsem TRX nikdy nepoužíval a vidím to spíše jako módní výstřelek. Tím však netvrdím, že fungovat nebudou.

Já jsem začínal na hrazdě a bradlech, poté přešel na kruhy. Nyní bych rovnou začal na hrazdě a kruzích.

Vše je však o Vašich cílech, pokud se chcete stát expertem na TRX, pusťte se do toho.

Zde si můžete zdarma stáhnout zahřátí a tréninkový plán v PDF

Abyste, věděli, co přesně trénovat a nemuseli ztrácet čas hledáním nebo přemýšlením, nabízím zde celý trénink ke stažení zdarma:

  • Obsahuje tabulku, ve které najdete zahřátí a celý tréninkový plán
  • Najdete všechny cviky a progrese z článku přehledně srovnané.
  • Nezáleží na tom, jestli jste úplný začátečník nebo už nějakou dobu trénujete.
  • Některé cviky obsahují progres navíc, které v článku nenajdete.
  • Jedná se o PDF, které můžete stáhnout do mobilu, notebooku či tabletu a prohlížet kdykoli a kdekoli
Stáhnout

Závěr

Jak už jsem zmiňoval na začátku, ideální je kombinovat hrazdu a gymnastické kruhy. Proč ne jen kruhy? Pro začátečníka to opravdu bývá o dost těžší, proto ta kombinace s hrazdou.

Doufám, že jsem vám pomohl s rozhodnutím, jestli do nich investovat nebo ne.

Zkoušeli jste někdy cvičit na kruzích?

Naučte se vytvořit trénink s vlastní vahou přímo pro sebe, podle vaší silové úrovně, časových možností a co je nejdůležitější, podle vašich cílů.

Nevíte jak sestavit tréninkový plán a jak se posouvat dál v trénování s vlastní vahou

Informace jsou roztroušené po celém internetu a vy nevíte čemu věřit a čemu ne

Potřebujete průvodce, který vás naučí jak si sestavit trénink přímo na tělo

Kalisthenika kniha
ZJISTIT VÍCE
Václav Pochobradský

Kdo je Václav Pochobradský

Certifikovaný trenér, zakladatel Body-Weight

Ahoj, já jsem Vašek a chci pomoci co nejvíce lidem a sportovcům jako vy, aby dosáhli vysněné přeměny těla a naučili se cviky s vlastní vahou.

Strávil jsem posledních několik let studováním, optimalizováním a hlavně testováním, jak správně trénovat a stravovat se tak, aby to všechno spolu fungovalo.

Mohu Vám dát k dispozici tréninky a nástroje, kterými konečně dosáhnete svých cílů.